ولد مش بنت.. مكة محمد طبيبة الأسنان المزيفة «ملهاش وجود».. «أكونت فيك» يحصد هدايا وفلوس ومتابعين بالآلاف على السوشيال ميديا




حوادث وقضايا
2022-04-15 12:37

الموجز

انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي صور لفتاة عشرينية جميلة تدعى مكة محمد، تتميز بقوام رشيق وعيون ملونة وشعر أسود مموج، ادعت أنها طبيبة أسنان بقصر العيني، إلا أن المفاجأة هي أن الأطباء هناك نفوا تماما أي وجود لها في الكلية، وبعدما كُشفت من أحد رواد مواقع التواصل، أخفت صفحاتها على السوشيال ميديا تماماً.

القصة بدأت بإنشاء أحد المجهولين صفحات وهمية تحت اسم "مكة محمد"، وتمكن في وقت قصير من جمع الكثير من المتابعين له يتخطي الآلاف سواء على مواقع "انستجرام" و"فيس بوك"، حيث قام بتركيب الكثير من الصور، تشبه الواقع تماماً بطريقة شبه حقيقية.

واتضح في النهاية أن الفتاة الجميلة ليست طبيبة في قصر العيني بل وليس لها وجود، حيث كانت تتهرب من اللقاءات التي كانت تتفق فيها على الخروج مع صديقاتها عبر الإنترنت، وأن الصفحات المليئة بالمتابعين هي عملية نصب، من مجهول لم يعرفه أحد حتى الآن.



أكونت فيك

وأفادت صحيفة "الوطن" بأن الدكتور محمد الصاوي، خريج كلية العلوم في جامعة الإسكندرية، اكتشف حقيقة طبيبة الأسنان المزيفة، بعد أن قامت بالنصب على الكثير من مشاهير السوشيال ميديا باستخدام "اكونت فيك"، بحجة الهدايا والمساعدات دون أن يعرف عنها أحد شيئاً.

ويقول الصاوي، في تصريحات للصحيفة، "من 6 أشهر البنت دي كانت بتعمل عندي كومنتات كتير عادي، زي كل الناس، بس لاحظت إنها منتشرة في أماكن كتير، وبتحب الظهور، وفيه ناس كتير يعرفوها، قلت عادي عايزة تتشهر، بعد كدة لقيتها كل شوية تغير صورتها وتحط صورة جديدة بس الصور كلها فيها حاجة غريبة، وبحكم إن أنا بفهم في الفوتوشوب، كان واضح اوي بالنسبة ليا، إن صورها مش طبيعة، ومش مجرد تعديل ألوان لا دي ملامح الوش نفسها ملعوب فيها والأبعاد مش مظبوطة، بس عادي مكنتش حاطط فى دماغى قولت يمكن راسها بطاطساية وبتظبطها بس مع تكرار الصور اللي فيها نفس الأخطاء قولت لا مستحيل دا مش وش بني آدم طبيعي وحتى الخلفيات في كذا صورة فيها تعديلات ولعب كتير".



وقرر الصاوي التأكد من شكوكه من خلال البحث في صفحتها، ووجود عندها بوست مثبت مع ذكر والدها، ما زاد فضوله وشكوكه أيضا، واستمر في البحث ورائها ليعلم حقيقتها، بالإضافة إلى رسائل من طلاب معها في نفس الجامعة أثبتوا عدم وجود ذلك الاسم هناك في الكلية.

وأضاف الصاوي: "متكلمتش بقالي 6 شهور، لأن أولا أنا مكونتش بدور وراها في الأول، ومش مهتم أكشفها لحد ما لقيت إن فيه ناس أعرفها بيتضحك عليها، وثانيا أنا مكانش عندي فراغ في الوقت أو المجهود إني أدور بجدية في الأول ومكانش هينفع أتكلم بدري من غير أدلة وشهود كتير وأوقع نفسي في غلط، لكن لما ركزت معاها الموضوع كله إتقفش في 4 أيام، إمبارح قولت ألعب بأعصابها شوية ونزلت بوست قولت أنا أعرف أكاونت فيك عامل كذا كذا من غير ما أقول اسمها، وحصل زي ما كنت متوقع إنها دخلت كلمت صحابي تقولهم هو قصده عليا؟ وبعدين دخلت تكلمني أنا آخر ما زهقت، كلمتني من الأكاونت بتاعها اللي هو مكة ومن الأكاونت بتاعها التاني بردو اللي هو جنة/ جنى، وفضلت سايبها تهري من غير ما ارد وبعدين قومت منزل اسمها بقى للناس يعرفوا النصابة المحترفة، لقيتها بتهددني تعمل محضر قولتلها ماشي نروح القسم وكل واحد يطلع بطاقته، وطبعا هي عملتلي بلوك وإختفت خلاص"

السوشيال ميديا وهم كبير

من جانبه، علّق الكاتب بهاء حجازي على قصة الفتاة المزيفة "مكة محمد"، واصفاً وسائل التواصل الاجتماعي بأنها "وهم كبير".

وكتب حجازي منشوراً عبر صفحته الشخصية بموقع "فيس بوك"، قال فيه إن "مكة محمد" أصبح من أكثر الأسماء انتشاراً خلال الفترة الماضية، ومن أكثر الأشخاص شهرة على السوشيال ميديا ليس لأنها تقدم محتوى طبي أو علمي ولكن فقط لأنها فتاة جميلة.



وأضاف حجازي: "لا دي بنت ولا اسمها مكة ولا دكتورة ولا القصر العيني اسمه القصر العيني اصلا .. اومال ايه .. قالك دا ولد عمل اكونت فيك .. وسماه مكة محمد .. وطبعا عمل هيستوري للشخصية زي انها اتخرجت من كلية طب سنة كذا واشتغلت في كذا .. وشوية صور اتعدلت بالفوتوشوب .. يعني البنت دي مش بنت اصلا .. شخص مش موجود .. صور عادية واتعملها تعديل علشان تبقى بالشكل دا".

وتابع: "طيب وهو استفاد ايه يعني ؟ - كروت شحن .. مكة كانت بتطلب من الناس يشحنولها كرت بـ 100 اتصالات ... فاضرب مثلا لو اللعبة دي دخلت على 100 واحد .. مع اني فيه 500 واحد ممكن يعملوا دا لشخصية مشهورة يعني 50 الف جنيه. - فلوس من دعاية واعلانات بالعبيط. - شهرة .. الشهرة مرض .. مرض بيخلي الانسان يعمل اي حاجة علشان يحصل عليه .. الشهرة شهوة زيها زي الاكل".

وأشار أن "القصر العيني نفى ان يكون فيه طبيبة اسنان عندهم اسمها مكة محمد .. بل والاكونت نفسه اتقفل بعد ما اتعرفت حقيقته".

واختتم الكاتب منشوره قائلاً: "اهو درس جديد يخليك متصدقش كل اللي تشوفه على السوشيال ميديا .. ودرس يعلمك ان فيه ناس عندها الوقت والمخ انها تعمل شخص وهمي وتعيش حياتها وراه .. وتستفيد من دا .. شخص ممكن يكون جارك اصلا وانت متعرفش انه كدا. السوشيال ميديا وهم كبير".

No comments:

Post a Comment